יום ראשון, 20 בפברואר 2011

סגנון הבידרמאייר

    הבידרמאייר, כסגנון, חייב את לידתו לאקלים הפוליטי-חברתי, ששרר באירופה ובאימפריה האוסטרו-הונגרית, במחצית הראשונה של המאה ה-19. השנים הראשונות של הבידרמאייר מזוהות עם העלייה הדרמטית של המעמד הבורגני באוסטריה ובגרמניה, לאחר תבוסת נפוליאון, שהביאה בעקבותיה לסדר חדש באירופה שעוצב על-ידי המדינות המנצחות, ובשלום שכונן בקונגרס וינה, ונמשך, למעט הפרעות מעטות, עד ל-1914.
    למרות שהיתה תחושה כללית של הקלה עם סוף המלחמות, היה ברור, שלא ניתן יהיה להשיג סדר ציבורי ללא מחיר. שמרנותו של הנסיך מטרניך, ושליטתו על האימפריה האוסטרית והקונפדרציה הגרמנית, אחראים לגישה חדשה אשר על-פיה נכפו חוקי צנזורה פוליטית חמורים. כתוצאה מכך נמנעו האזרחים מלהביע ביקורת פוליטית, ונקטו בגישה של אדישות פוליטית והפניית תשומת הלב לאורח החיים הדומסטי המוגן, אשר איפיין את הבורגנות החדשה. משק הבית הפך למרכז, שסביבו מתרכזים החיים החברתיים, חוגים מוזיקליים וספרותיים, וטיפוח תחביבים כרקמה, כתיבת מכתבים, רישום וקריאה בציבור. שעשועים אלו מסכמים את האידיאולוגיה של חוג משפחתי, אשר טיפח אורח חיים רוחני, לא תעשייתי. תחושה זו השתקפה בעיצוב הפנים הדומסטי של התקופה, אשר תוכנן סביב אותן פעילויות ביתיות ומשפחתיות, וטופח בפשטות מלווה בחפצי-חן דומסטיים דקורטיביים.

    רבים מניחים, כי המושג "בידרמאייר" היה שם משפחה של נגר באותה תקופה, אך ככל הידוע, מעולם לא היה נגר בשם זה . המושג הינו סגנוני בלבד, ואין לקשר אותו (כמו במקרה של צ'יפנדייל, למשל) לשם של מעצב/נגר אמן.
    המושג בידרמאייר נוצר במקור כמשחק מילים של צירוף שם התואר הגרמני Bieder, שמשמעותו שטחי, לא מתיימר, עם המילה Meier, שם משפחה גרמני נפוץ. הכינוי, שהוא צירוף של שני השמות הנ"ל, נוצר על-ידי שני חברים, אדולף קוסמאול (Adolph Kussmaul) ולודוויב איכרודט (Ludwig Eichrodt), אשר כתבו שיר היתולי קומי תחת שם העט Wieland Gottlieb Biedermeier.
    יישום המושג לגבי החיים הדומסטים ועיצוב הרהיטים של שנות ה-20 וה-30 של המאה ה-19, נעשה מאוחר יותר, ב-1866, על-ידי ג'ורג' הירת' (George Hirth) , בעבודתו על עיצוב הפנים של העשורים הראשונים של המאה ה-19. הירת' השתמש במושג במשמעות שמורידה אותו מערכו, ומגדיר אותו כחסר מעוף, ומבטא את מיעוט הכישרון היצירתי במשך התקופה. קביעתו השלילית והמזלזלת של הירת', השפיעה על כך שסגנון זה כמעט שלא נחקר.

    בניסיון להמנע מהתפארות (מסיבות של חיסכון ורצון לנהל חיים שקטים), נגרי הבידרמאייר יצרו סגנון חדש - כזה שירד לפשטות את תאמה את הערכים הבורגניים. בגלל חוסר באמצעים יקרים ובזבזניים, הנגרים נאלצו להמציא סטנדרד חדש של יופי , על-ידי שילוב של פרופורציות, פשטות, פונקציונאליות ואלגנטיות - נתונים אשר היו הכרחיים לרהיטים ולחפצים, אשר הבורגנות הגבוהה דרשה לבתיה. בו-זמנית עם הנטייה לפשטות, סגנון הבידרמאייר הושפע גם מהקלאסיקה היוונית והרומית, אשר אליהם התוודע באמצעות סיגנון האמפיר הצרפתי. אך אין לראות בבידרמאייר 'העתק' של סיגנון האמפיר, אלא סגנון חדש בעל אמירה פשוטה בהשוואה לפאר וליוקרה של האמפיר. רהיטי הבידרמאייר היו צנועים ומאופקים בעיצובם, נעשו מעץ מהגוני או מעצי פרי. הסידור הכללי של הבית היה צנוע, אך תמיד בהיר ועליז. הוא לא נועד להרשים אלא להזמין. עדינות, פונקציונאליות, אלגנטיות, נוחות, הם כולם שמות תואר , שנועדו לתאר פריט ריהוט או את החדר כולו.
Angus, Wilkie, Biedermeier, Chatto and Windus, London. 1987


 Schloss Tiefurt of the Duchess Anna Amalia
 כסא בידרמאייר בהשפעה קלאסית
 משפחה בורגנית בסביבת פנים בידרמאייר
 ספת בידרמאייר בהשפעה קלאסית
עיצוב פנים בסיגנון בידרמאייר
.

אין תגובות:

הוסף רשומת תגובה